El Mago

Oscar Bony nace en junio de 1941 en la ciudad de Posadas, provincia de Misiones. A los 17 años comienza sus estudios de pintura con un profesor local y en 1959 llega a Buenos Aires becado para concurrir a la Escuela Preparatoria de Bellas Artes “Manuel Belgrano”. Sin embargo, siempre se consideró un artista autodidacta. Entre 1959 y 1963, asiste a los talleres de Demetrio Urruchúa y Juan Carlos Castagnino, y trabaja como ayudante de Antonio Berni. Su imagen inicial transita de cierto realismo expresivo hacia la nueva figuración. En 1964, su serie anatomías le permite ingresar al circuito del arte contemporáneo, es invitado al Premio de Honor Ver y Estimar y realiza su primera exposición individual en una importante galería porteña. Su ámbito de pertenencia es el grupo de artistas que frecuenta el Bar Moderno, en especial Rubén Santantonín, Pablo Suárez, Emilio Renart y Ricardo Carreira.

Entre 1965 y 1968, sus experiencias con el pop, el minimalismo, el arte conceptual y los objetos, lo ubican en el centro de acción de la vanguardia más radical que se mueve entre galerías alternativas, el Premio de Honor Ver y Estimar y el Instituto Di Tella. Bony expone instalaciones, cortometrajes, objetos, estructuras primarias y una obra sonora. En 1968, en la muestra Experiencias ’68 en el Di Tella, alquila una familia obrera y la exhibe “en vivo” sobre un pedestal de museo. Las reacciones del público, la crítica y el mundo oficial del arte, las divisiones dentro de la misma vanguardia, las tensiones entre práctica artística y práctica política, la crisis social, económica y política, eran cada vez más extremos y los frentes de lucha se multiplicaban. Ante la clausura judicial de la pieza de Roberto Plate expuesta en Experiencias ’68, el 23 de mayo los demás artistas deciden destruir sus obras, tirarlas a la calle Florida y denunciar públicamente los avances de la censura. Es el fin de una época. Bony y varios de sus compañeros abandonan el campo del arte.

A partir de 1968 y durante casi seis años, Bony trabaja como fotógrafo dentro de la industria de la música. Era justo el momento en que el rock nacional se convertía en un fenómeno popular ingresando a los medios masivos de comunicación como la televisión, un producto consumido por una audiencia joven y en expansión acelerada. Las compañías de grabación habían incorporado mecanismos de ventas y publicidad utilizados en otros mercados. Los lanzamientos de cada disco estaban ligados a recitales, festivales, campañas de promoción; los discos incluían producciones fotográficas especiales y las letras de las canciones; se editaban afiches de los ídolos más exitosos; se planificaban el perfil de cada grupo musical diseñando vestuarios, peinados y escenografías para sus sesiones de fotografía y presentaciones; algunas revistas especializadas, el cine, la radio y la televisión actuaban como canales de difusión. Bony se transforma en uno de los creadores del imaginario visual del rock nacional ligado al sello discográfico RCA y actuando en toda la movida. Hay un estilo “Bony” que el rock identifica y distingue. Los Gatos, La joven Guardia, Manal y Almendra son algunos de los grupos cuya imagen pública inventa su cámara.

En 1974 el artista vuelve al mundo del “arte culto”, a su carrera “profesional”, pinturas y fotografías, un par de exposiciones, y finalmente, la decisión meditada pero postergada durante años, de partir al exilio. Entre 1977 y 1988, vive en Milán. Diez años de presencia constante en la escena italiana y de muestras en España, Irlanda y Francia, viajes a Estados Unidos y contactos intermitentes con Buenos Aires, Bony, otra vez, haciendo instalaciones, objetos, montajes, intervenciones y pinturas y técnicas combinadas. Es invitado a la Triennale de Milano, la Bienal de Venecia, visita estilos como la transvanguardia y, en febrero de 1986, inaugura dos exposiciones individuales simultáneas, en dos de las galerías más importantes de Milán.

En 1988 regresa a la Argentina. Explora, trabaja, espera, se infiltra con paciencia. En 1993, su muestra De memoria lo consagra nuevamente. Bony es otro de los sobrevivientes de los años ´60 que deslumbra a los jóvenes, es respetado por la crítica y está en acción. En 1994 sus vidrios, papeles y plomos baleados y en 1996 sus fotografías y vidrios baleados y enmarcados, confirman su excentricidad, su nomadismo, su magia para ser uno y muchos a la vez. Hace instalaciones, performances, panfleteadas, declaraciones y exposiciones. Lo invitan a las bienales del Mercosur, La Habana y Venecia. La familia obrera de 1968 es recuperada en Buenos Aires, Nueva York, Madrid y Ljubliana (Eslovenia), y reconocida por la historia del arte contemporáneo internacional. En plena actividad, Oscar Bony muere en Buenos Aires en abril de 2002.

Marcelo E. Pacheco, 20071


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.

1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.

The Magician

Oscar Bony was born in June 1941, in the city of Posadas, province of Misiones, Argentina. At the age of 17 he began to study painting with a local professor, and in 1959, received a study grant travelling to Buenos Aires to attend the Escuela Preparatoria de Bellas Artes “Manuel Belgrano”. He nevertheless always considered himself to be self-taught. From 1959 to 1963 he took classes at Demetrio Urruchúa and Juan Carlos Castagnino’s studios, and worked as an assistant for Antonio Berni. His imagery during this initial phase reveals a certain expressive realism, tending toward the New Figuration movement. He gained access into the contemporary art circuit with his anatomías [Anatomies] series from 1964 and was invited to participate in the “Premio de Honor Ver y Estimar”, holding his first solo show in an important gallery in Buenos Aires. He formed part of a group of artists who frequented the Bar Moderno, and whose most notable members included Rubén Santantonín, Pablo Suárez, Emilio Renart and Ricardo Carreira.

From 1965 to 1968, his experiences with pop art, minimalism, conceptual art, and objects positioned him in the midst of the most radical of the avant garde movements then taking place in alternative galleries, the “Premio de Honor Ver y Estimar” and the Torcuato Di Tella Institute.  Bony exhibits installations, short films, objects, primary structures and one sound piece. In May 1968, he hires a working class family and exhibits its members “live” on a museum platform for the Experiencias ’68 show at the Di Tella Institute. The reaction on the part of critics, the public and the official art world was strong and growing stronger, as did divisions within the avant garde movement itself. Tensions between art and politics, as well as social, economic and political crises became increasingly extreme and the fronts on which this struggle was waged multiplied. On May 23, in response to a court order to close down Roberto Plate’s piece in the show, the show’s other participants decide to destroy their works and throw them out onto Florida Street to publicly denounce the infringing act of censorship. It is the end of an era. Bony and several of his colleagues cease their activity in the art field.

During almost six years, from 1968 onward, Bony works as a photographer for the music industry. It was a crucial point in time, as Argentina’s rock music turned into a popular phenomenon, gaining access to mass communications media such as television and becoming a consumer product for a young and rapidly expanding audience. Recording companies had incorporated sales and publicity methods from other markets. Each album release was linked to concerts, festivals and promotion campaigns; albums included song lyrics and special photographic productions; posters for the most successful idols were produced, each group’s profile was planned with costume design, hair styles and staging in mind; and various specialized magazines, film, radio and television stations served as distribution channels. Linked to the RCA record label, Bony played an active part of Argentina’s rock scene and became one of the creators of its visual imaginary. The “Bony” style was identifiable and distinguishable in this scene. In particular, the public image of groups such as Los Gatos, La Joven Guardia, Manal and Almendra took shape through his lens.

In 1974, Bony returns to the “high art” world, his “professional” career. He produced paintings and photographs, a couple of exhibitions, and finally made the decision he had considered but postponed for years: to leave the country and go into exile. He resides in Milan from 1977 to 1988, maintaining a constant presence on the Italian art scene during ten years, including shows in Spain, Ireland and France, trips to the United States and occasional contact with Buenos Aires. Once again, Bony is making installations, objects, montages, interventions, paintings and mixed media pieces. He is invited to participate in the Milan Triennial and the Venice Biennial, he flirts with styles like the Trans-Avantgarde, and in February 1986 opens two simultaneous solo shows in two of Milan’s most important galleries.

In 1988 Bony returns to Buenos Aires. He works, waits, explores and infiltrates the city patiently. In 1993 he gains recognition once again with the de memoria [From Memory] show. Bony is another survivor of the 60s who dazzles younger artists, is respected by critics and is intensely active. His paper, glass and lead pieces with gunshots from 1994, together with the photo and glass pieces with gunshots from 1996, confirm his eccentricity, his nomadic nature and his magical gift for being such a unique, yet multi-faceted artist. He creates installations and performances, passes out pamphlets, makes declarations and holds exhibitions. He is invited to participate in the Mercosur, Havana and Venice biennials. La Familia Obrera [The Working Class Family], from 1968, is reissued in Buenos Aires, New York, Madrid and Ljubljana, amidst wide recognition in the context of international contemporary art history. His death comes in April 2002, in Buenos Aires, while still in full activity.

Marcelo E. Pacheco, 20071


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.

1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.


1 Oscar Bony / El Mago – Obras 1965/2001. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Malba, Buenos Aires, 2007.